Zomaar even een radiocommercial laten maken is niet slim. Beter is het om er eerst even over na te denken. Want zendtijd is niet goedkoop, dus waarom niet wat aandacht geven aan je radiocampagne waardoor je de beste radiocommercial maken kunt?
Onze beste tip is om te schrijven voor mensen want presentatoren bouwen een persoonlijke band op met de luisteraar. En goede radiocommercials doen eigenlijk precies hetzelfde. Schrijf daarom scripts die aansluiten bij de leefwereld van de luisteraar en gebruik spreektaal in de radiostudio.
Radiospot laten maken
Wanneer je een radiospot laten maken gaat is het verstandig in beelden te spreken. Want het geheim van een goede radiocommercial is om de verbeelding van de luisteraar aan te spreken, ook wel bekend als het theater van de geest. Zo kruip je effectief in het hoofd van de luisteraar… en stapt hij makkelijker mee in je verhaal waardoor je boodschap veel beter blijft hangen.
En als ik nu twintig ballen naar je gooi, hoeveel kun jij er dan vangen? Hetzelfde geldt daarom voor radiospots. Sommige adverteerders proppen hun spot zo vol met informatie, dat de luisteraar door de bomen het bos niet meer ziet. Gevolg? De boodschap van de radiospot wordt niet onthouden en dat is echt zonde van je zendtijd.
Goed gemaakte radiospots
Tevens is het goed om niet teveel clichés te gebruiken. Want een goed gemaakte radiospot valt enorm op. De zoveelste stuntelige dialoog tussen man en vrouw ‘hee buurman, nieuwe auto gekocht?’ En die superflauwe woordspeling aan het einde van je spot is ook niet nodig.
Stilte op de radio
En dan onze allerbeste tip: want spreken is zilver, maar ook op de radio is zwijgen goud. Soms zegt stilte in een radiospotje veel meer dan gesproken tekst of geluidseffecten. Het is niet nodig om de aandacht van de luisteraar te trekken met een schreeuwerige spot, juiste stilte kan enorm goed werken. Scheelt je een dure productie en het levert meer traffic op.